”Evida har fokus på at drive et sikkert og effektivt gasnet for de forbrugere, som fortsat skal bruge gas og for de biogasanlæg, som bruger gasnettet til at afsætte deres grønne gas. Derfor har vi øje på, om der er steder, hvor vi kan tilpasse gasnettet og dermed spare omkostninger, energi og ressourcer på at drive gasnettet. Det er godt for kunderne, for samfundet og for klimaet,” siger Sune Holm, driftsdirektør i Evida.Forud for beslutningen om at sløjfe stationer går et grundigt forarbejde med at analysere, hvor Evida forventer, at der er behov for gasnettet på langt sigt. For mens de private husholdninger skifter gassen ud med fjernvarme og varmepumper, har industrien og fjernvarmen et gasforbrug, der svarer til en tredjedel af Danmarks samlede elforbrug, og disse forbrugere har fortsat brug for gas. Samtidig fylder dansk biogasproduktion mere og mere i gasnettet.
”Det handler om strategisk og langsigtet planlægning af, hvor vi forventer, at gasnettet også i fremtiden spiller en vigtig rolle. Derfor har vi øje på udviklingen landet over, så vi kan træffe rettidige beslutninger,” siger Sune Holm.I lukningen af stationerne har Evida fokus på at genanvende så mange komponenter og materialer som muligt og på at fjerne alle synlige spor af gasforsyningen.
”Helt basalt vil vi gerne rydde op efter os selv og ikke lade noget stå, der ikke længere er brug for. Derfor er vi også i tæt dialog med blandt andet kommunen om de matrikler, Evida ikke længere har brug for, og som for eksempel kan blive til grønne områder eller andet, som byen og borgerne kan nyde godt af,” siger Sune Holm.
